Evaluating the Effectiveness of the Ummi Method in Memorizing Juz Amma for Early Chilhood Learners

Author


Chaliza Anshary(1Mail), Dadan Suryana(2), Nenny Mahyuddin(3),
Universitas Negeri Padang, Indonesia(1)
Universitas Negeri Padang, Indonesia(2)
Universitas Negeri Padang, Indonesia(3)

Mail Corresponding Author

 PDF Full Text  

Published : 2025-03-03

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 0 times PDF Downloaded: 0 times

Abstract


Research on Al-Quran teaching methods applied in schools is still very limited. Teachers play an integral role in helping young children understand and learn Arabic letters. This is very important so that children acquire reading skills and become familiar with them from an early age. So that it impacts their worship experience when they grow up. This study's criteria for memorizing Al-Quran verses (Juz Amma) include ease of pronunciation, makharijul letters and correct recitation rules. It is important to introduce short verses as basic capital in memorizing the Al-Quran. This research interviewed 2 kindergarten teachers, the principal, and two guardians of Al Azhar Rantauprapat Kindergarten students in Labuhanbatu Regency, North Sumatra Province. The focus of this research is on the process of memorizing the Al-Quran using the Ummi method. The Ummi method is a practical method for reading the Al-Quran by Tajwid rules. Muslim scholars created this method to make it easier to study the Koran. Research findings reveal that the ummi method really helps children memorize the Al-Quran/Juz Amma with the help of trained teachers (Hafiz and Hafizah).


Keywords


Early Childhood Islamic Education; Memorizing the Quran; Juz Amma, Ummi Method

References


Akhyar, M., M, I., & Gusli, R. A. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Al-Qur’an di SD IT Karakter Anak Shaleh Kota Padang. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 4(2), 31–46. https://doi.org/10.51672/jbpi.v4i2.196

Alhadad, B., Samad, R., & Hamide, A. (2021). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Akhlak Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 48–61. https://doi.org/10.33387/cahayapd.v3i1.2132

Ambarwati, D., Wibowo, U. B., Arsyiadanti, H., & Susanti, S. (2021). Studi literatur: Peran inovasi pendidikan pada pembelajaran berbasis teknologi digital. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(2), 173–184. https://doi.org/10.21831/jitp.v8i2.43560

Anoum, P., Arifa, F., & May, C. (2022). Strategies to Increase the Motivation of Tahfidz Al-Quran. Journal International Inspire Education Technology, 1(2), 74–85. https://doi.org/10.55849/jiiet.v1i2.88

Anwar, K., & Hafiyana, M. (2018). Implementasi Metode ODOA (One Day One Ayat) dalam Meningkatkan Kemampuan Menghafal al-Quran. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 181–198. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i2.71

Aprida, S. N., & Suyadi, S. (2022). Implementasi Pembelajaran Al-Qur’an Terhadap Perkembangan Nilai Agama dan Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2462–2471. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1959

Ardiyansyah, M. (2022). Perkembangan Gerak Dan Motorik Pada Anak Usia Dini. GUEPEDIA.

Assegaf, S. (2020). Meraih Prestasi Belajar dengan Tahfidz Al-Qur’an Tinjauan Sekolah Islam di Jakarta. Penerbit A-Empat.

Azka, A. R. A. (2021). Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Di SMP Islam Al-Azhar 25 Tangerang Selatan [Skirpsi, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. Budiman, A. (2013). Efisiensi Metode dan Media Pembelajaran dalam Membangun Karakter Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. At-Ta’dib, 8(1). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i1.514

Dewi, R. V. K., Mustaring, D. I., & Sunarsi, D. (2021). Metode Stimulasi Multiple Intellegences Bagi Anak Usia Dini. Cipta Media Nusantara.

Dewi, S. U. S. (2015). Pengaruh Metode Multisensori dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan pada Anak Kelas Awal Sekolah Dasar. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 2(1), 1–13. https://doi.org/10.69896/modeling.v2i1.43

Hafizudin, H., Warsah, I., & Yusefri, Y. (2020). Peran Orang Tua dalam Pendidikan Keluarga Menurut Al-Qur’an (Studi Analisis terhadap Q.S. Luqman ayat 12-19 Tafsir Al-Azhar dan Tafsir Al-Mishbah) [Tesis, Institut Agama Islam Negeri Curup].

Handayani, I. P., & Irawan, D. (2022). Metode Pengembangan Kecerdasan Spiritual Anak Usia Dini Telaah Pemikiran Abdullah Nashih Ulwan. Ar-Risalah Media Keislaman Pendidikan Dan Hukum Islam, 20(1), 113. https://doi.org/10.69552/ar-risalah.v20i1.1267

Harahap, A. M. (2018). Konsep Pendidikan Keluarga Menurut Hasan Langgulung Dan Relevansinya Dengan Pengembangan Kesehatan Mental Keluarga. Turast: Jurnal Penelitian dan Pengabdian, 6(1), 11–29. https://doi.org/10.15548/turast.v6i1.695

Hasibuan, A. T., Sianipar, M. R., Ramdhani, A. D., Putri, F. W., & Ritonga, N. Z. (2022). Konsep dan Karakteristik Penelitian Kualitatif serta Perbedaannya dengan Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8686–8692. https://doi.org/10.31004/jptam.v6i2.3730

Hasibuan, S. (2022). Penyesuaian diri santri tehadap kegiatan Pesantren Desa Bahap Kecamatan Dolok Kabupaten Padang Lawas Utara [Skirpsi, IAIN Padangsidimpuan]. Khaeruniah, A. E., Supiana, S., & Nursobah, A. (2024). The Processes of Memorizing the Qur’an Program as An Optimization of Islamic Religious Education Learning in Shaping the Noble Morals of Students. Hanifiya: Jurnal Studi Agama-Agama, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.15575/hanifiya.v7i2.38486

Khoiri, N. (2016). Peningkatan Mutu Pendidikan Di Perguruan Tinggi Melalui Implementasi Total Quality Management (Tqm). Intelegensia: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.34001/intelegensia.v6i1.1355

Liansyah, A. F., & Achadianingsih, N. (2020). Penggunaan Metode Ummi Dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qurâ€TMan Bagi Ibu Rumah Tangga. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(3), 181–187. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i3.3336

Lubis, A. A., & Pasaribu, M. (2024). Manajemen Program Hafalan Quran di Pondok MAS Subulussalam Madina. EduInovasi: Journal of Basic Educational Studies, 4(1), 499–516. https://doi.org/10.47467/edui.v4i1.5533

Lubis, M. H. (2017). Efektifitas Pembelaran Tahfizhil Al-Quran Dalam Meningkatkan Hafalan Santri di Islamic Centre Sumatera Utara. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 1(2), 67–73. https://doi.org/10.30821/ansiru.v1i2.1514

Mutathahirin, M., Muliati, I., Hasnah, H., & Oktavia, G. (2022). Students’ Ten Motivations to Memorize Quran: A Case Study of Rumah Quran in Padang Indonesia. International Journal of Islamic Studies Higher Education, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.24036/insight.v1i1.86

Nasution, M. N. (2001). Manajemen Mutu Terpadu (Total Quality Management). Jakarta: Ghalia Indonesia.

Ramadani, T., Hemawati, & Salim, A. (2024). Implementasi Metode Permainan Kauny Quantum Memory Dalam Hafalan Al – Qur’an di SMP IT Hajjah Fauziah Binjai. At-Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 112–125. https://doi.org/10.51700/attadbir.v4i2.870

Rifa, U. N. (2023). Analisis Self Regulation Peserta Program Tahfidz Al Qur’an Di SMAN I Prambon [Skirpsi, IAIN Kediri]. https://etheses.iainkediri.ac.id/12502/

Saputra, M. Z. (2022). Implementasi Penggunaan Metode Ummi Dalam Meningkatkan Bacaan Al-Quran Anak-Anak Masjid Al-Yusuf Desa Nglambong Ponorogo [Skripsi, IAIN Ponorogo].

Saputra, Y. C. (2018). Metode Dakwah dalam Pembinaan Akhlak di Panti Asuhan Budi Utomo Muhammadiyah Kota Metro [Skirpsi, IAIN Metro]. Silaen, S. M. J. (2022). Bermain anak usia dini. Uwais Inspirasi Indonesia.

Susanti, L., Handriyantini, E., & Hamzah, A. (2023). Guru Kreatif Inovatif Era Merdeka Belajar. Penerbit Andi.

Sutiyan, O. S. J., Sutiyan, D. R. R. J., Adlin, A., Irawan, D., & Ardha, M. A. A. (2022). Eksistensi Muhammadiyah Dalam Pengembangan Kompetensi Guru. At-Ta’lim: Media Informasi Pendidikan Islam, 21(2), 130–146. https://doi.org/10.29300/attalim.v21i1.2775

Tinambunan, D. R., Pratama, D. E., Simbolon, J. A., Sinaga, M., Ansar, M., Siahaan, R. Y., & Jamaludin, J. (2024). Keteladanan Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa: (Studi Kasus di SMP Negeri 35 Medan). Jurnal Yudistira: Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 77–84. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.876

Umam, A. K., & Putri, H. A. (2023). Bimbingan Mengaji, Menghafal Al-Qur’an Dan Melatih Kemampuan Bahasa Arab Melalui Les Untuk Anak-Anak Di Desa Bondan Kecamatan Sukagumiwang Kabupaten Indramayu. Journal Of Psychology, Counseling And Education, 1(1), 22–29. https://doi.org/10.58355/psy.v1i1.2

W., S. (2022). Penerapan Pendidikan Islam Bagi Anak di Usia Emas Menurut Zakiah Dradjat. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3953–3966. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2418

Widiasworo, E. (2018). Cerdas Pengelolaan Kelas. DIVA PRESS.

Wijaya, D. (2022). Pemasaran Jasa Pendidikan. Bumi Aksara.

Wulandari, S., & Ridwan, M. (2023). Inovasi Bidang Ketenagakerjaan Pendidikan Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Al-Qur’an Melalui Pelatihan Metode Ummi. MANAJERIAL: Jurnal Inovasi Manajemen Dan Supervisi Pendidikan, 3(1), 73–81. https://doi.org/10.51878/manajerial.v3i1.2133


Refbacks

  • There are currently no refbacks.