Geometry Learning Design Through Ethnomathematics of Gandrung Fashion and Accessories

Authors

  • Vera Masrurotul Ainia Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Neni Mariana Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia
  • Delia Indrawati Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Surabaya, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i5.5846

Keywords:

HLT, Realistic Mathematics Education, Infatuated.

Abstract

This study aims to describe students' exploration activities regarding Ethnomathematics using student worksheets with the RME approach. This study is a design study designed through the inherent assumptions of the learning trajectory hypothesis analysis framework (HLT), which is then tested in realistic mathematics education (RME). Gandrung is a traditional dance from Banyuwangi. Through Gandrung clothing and accessories, students can learn basic geometry. The design of this study was carried out in three stages, namely, initial design, experimental learning consisting of 2 cycles, and the third stage of analysis, namely retrospective. This study used a sample of 28 second-grade students in the Surabaya area, comprising six students in Cycle I and 22 in Cycle II. Students conducted the study's results to understand the concept of geometry and show that measurements can trigger the occurrence of a learning trajectory. The impact on students can be seen at the learning stage: observing certain parts of the picture, paying attention to exciting patterns/decorations, and aligning parts of the image. Students can simply conclude the results of the formation of basic concepts of flat plane geometry and its transformations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Masrurotul Ainia, Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Negeri Surabaya

Education student at Surabaya State University

References

Ambrosio, UD (1985). Etnomatematika dan Tempatnya dalam Sejarah dan Pedagogi Matematika.

Alamsyah, N., Hanifah, & Muchlis, E. (2021). Pengembangan Lkpd Menggunakan Pendekatan Pmri Berbasis Pendidikan Karakter Pada Materi Segitiga Dan Segiempat Di Kelas Vii Smp Negeri 15 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah, 5 (JP2MS), 158–169. https://doi.org/10.33369/jp2ms.v.ii.158-169

Ardiyani, SM, & Gunarhadi, R. (2018). Pendidikan Matematika Realistis Dalam Pembelajaran Koperasi Ditinjau Dari Aktivitas Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 301–310.

Basuki, WA, & Wijaya, A. (2019). Lembar kerja siswa berbasis pendidikan matematika realistik: Bagaimana pengaruhnya terhadap kemampuan penalaran. Jurnal Fisika: Conference Series, 1157(2). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1157/2/022130

Fauzan, A., Yerizon, Y., Tasman, F., & Yolanda, RN (2020). Pengembangan Teori Pembelajaran Lokal Pada Topik Pembagian dengan Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 4(1), 01. https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss1/417

Febri Andarini, F., Anka Monalisa, L., Sugeng Pambudi, D., Yudianto, E. (2019). Etnomatematika Pada Alat Musik Tradisional Banyuwangi Sebagai Bahan Ajar Siswa. Kadikma, 10(1), 45-55. https://doi.org/10.19184/kdma.v10i1.11724

Gravemeijer, K. (2004). Teori Pembelajaran Lokal sebagai Sarana Pendukung Guru dalam Pendidikan Matematika Reformasi. Pemikiran dan Pembelajaran Matematika, 6(2), 105–128. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0602_3

Hidayah, N., Arief Budiman, M., Cahyadi, F. (2020). Analisis membantu Siswa Kelas V Dalam Memecahkan Masalah Matematika Pada Materi Operasi Hitung Pecahan. Thinking Skills and Creativity Journal, 3(1), 46–51. https://doi.org/10.23887/tscj.v3i1.29252

Hikayat, C., Suparman, Hairun, Y., & Suharna, H. (2020). Desain pendekatan pendidikan matematika realistik untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Riset Pendidikan Universal, 8(6), 2232–2244. https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080606

Indriani, N., & Julie, H. (2017). Mengembangkan lintasan pembelajaran pada keliling sepeda dengan pendidikan matematika realistik (RME). Prosiding Konferensi AIP, 1868. https://doi.org/10.1063/1.4995149

Irdawati, A., Marlina, R., Marlina, & Murni, I. (2019). Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk Meningkatkan Kognisi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Fisika: Conference Series, 1387(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1387/1/012140

Juandi, D., Kusumah, YS, & Tamur, M. (2022). Meta-Analisis pendekatan pendidikan matematika realistik dalam dua dekade terakhir. Jurnal Pembelajaran Internasional, 15(1), 381–400. https://doi.org/10.29333/iji.2022.15122a

Kamsurya, R. (2019). Desain Penelitian: Penerapan Pendekatan PMRI Konsep Luas Permukaan dan Volum Kerucut untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 56. https://doi.org/10.30656/gauss.v2i1.1386

Lestari, RH, Sumitra, A., Nurunnisa, R., & Fitriawati, M. (2020). Perancangan Perencanaan Pembelajaran Usia Anak Dini Melalui Sistem Informasi Berbasis Website. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1396 – 1408. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.770

Marande, GMS, & Adha Diana, H. (2022). Penelitian Desain : Pengembangan Lintasan Belajar Dalam Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 8(1), 31. https://doi.org/10.24853/fbc.8.1.31-46

Nuraida, I., & Amam, A. (2019). Trajektori Pembelajaran Hipotetik Dalam Pendidikan Matematika Realistik Untuk Meningkatkan Komunikasi Matematika Siswa Smp. Jurnal Infinity, 8(2), 247–258. https://doi.org/10.22460/infinity.v8i2.p247-258

Nurmalita, R., & Hardjono, N. (2020). Efektivitas Penggunaaan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik (PMR) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 2, 47–53. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jpdk/article/view/543

Putri, D. P., Manfaat, B., Haqq, A. A. (2020). Desain didaktis pembelajaran matematika untuk mengatasi kesulitan belajar pada materi matriks. Jurnal Analisa. https://doi.org/10.15575/ja.v6i1.5694

Putu Wulan Pratami Dewi, N., & Ngurah Sastra Agustika, G. (2020). Efektivitas Pembelajaran Matematika Melalui Pendekatan PMRI Terhadap Kompetensi Pengetahuan Matematika. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(2), 204–214. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i2.26781

Rachmat, NA, & Sumiati, DT. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia Dini Mellui Permainan Mencari Harta Karun. Jurnal Pendidikan Ke SD an, 11(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/MetodikDidaktik/article/view/3787/2701

Safaridha, E. (2014). Desain Riset Pembelajaran Perbandingan Pada Aktivitas Pengukuran. JPM IAIN Antasari, 1, 61–72. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/jpm/article/view/1163

Salasari, K. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Pada Batik Gajah Oling. https://repository.unej.ac.id/handle/123456789/99984

Septiari, TP (2018). Penanaman Konsep Pada Pembelajaran Matematika Materi Geometri Kelas V di SDN PATIANROWO 2. JPGSD, 06, 1096–1105. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/23931

Susanto, N., & Hartati, S. (2022). Desain Pembelajaran Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Literasi Numerasi dan Karakter Berpikir Kritis Siswa SD. CEJou, 3. https://ejournal.unupasuruan.ac.id/index.php/cejou/article/view/93

Trung, NT, Thao, TP, & Trung, T. (2019). Pendidikan matematika realistik (RME) dan situasi didaktis dalam matematika (DSM) dalam konteks reformasi pendidikan di Vietnam. Jurnal Fisika: Seri Konferensi, 1340(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1340/1/012032

Ulfah, AS, Yerizon, Y., & Arnawa, IM (2020). Penelitian Pendahuluan Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematics Education (RME). Jurnal Fisika: Conference Series, 1554(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1554/1/012027

Warsito, Nuraini, Y., Sukirwan, & Muhtadi, D. (2019). Desain pembelajaran pecahan dengan pendidikan matematika realistik di sekolah dasar. Jurnal Fisika: Conference Series, 1188(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1188/1/012110

Widiantari, NKK, Suparta, IN, & Sariyasa, S. (2022). Meningkatkan Literasi Numerasi dan Pendidikan Karakter dengan E-Modul Bermuatan Etnomatematika di Era Pandemi COVID-19. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(2), 331. https://doi.org/10.25273/jipm.v10i2.10218

Winanto, A. (2022). Upaya Guru dalam Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik tentang Materi Transformasi dengan Menguatkan Materi Prasyarat pada Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Inovasi Media Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1), 1–6. https://ejournal.sembilanpemuda.id/index.php/jitim/article/view/306

Downloads

Published

17-10-2024

How to Cite

Ainia, V. M., Mariana, N., & Indrawati, D. (2024). Geometry Learning Design Through Ethnomathematics of Gandrung Fashion and Accessories. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(5), 1121–1136. https://doi.org/10.31004/obsesi.v8i5.5846

Issue

Section

Articles