Educational Computer Game and Their Implications on Early Children's Language Skill

Author


Eti Nurhayati(1Mail), Inayah El Fitri(2), Durtam Durtam(3), Jazariyah Jazariyah(4),
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia(1)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia(2)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia(3)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Institut Agama Islam Negeri Syekh Nurjati Cirebon, Indonesia(4)

Mail Corresponding Author
Article Analytic
 PDF Full Text   [File Size: 724KB]

Published : 2022-11-25

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 403 times PDF Downloaded: 188 times

Abstract


Language is an important comunication tool for everyone, including for early childhood. With language, early childhood can express feelings, thoughts, share experiences and knowledge, and socialize. Therefore language skills need to be developed, especially tor early childhood. This research aims to determine the language development of early childhood through educational computer games at school, how the effect of educational computer games on the language skills for early childhood. This study is a pre-experimental method with the one group pretest-posttest design. The results showed that 56 % of early childhood language skills are influenced by educational computer games, while the remaining 44 % were influenced by other factors that were not the focus of this study, then there is a significant positive effect on language skills based on the educational computer games coefficient value (X) on language skills (Y) of 0.730 which indicates the direction of positive influence and based on the t-test, the results of tcount = 11.179 > 2.039 = ttable. Based on the results of the analysis, it can be concluded that there is an influence of educational computer games on early childhood language skills.


Keywords


educational computer games; language skills; early childhood

References


Aminah, S. (2018). Rancang Bangun Aplikasi Education Game Pembelajaran Bahasa Inggris Berbasis Multimedia Pada SMP Negeri 8 Pagaralam. Jurnal Ilmiah Betrik, 9(01), 1–15. https://doi.org/10.36050/betrik.v9i01.26

Anshori, S. (2019). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 2(1), 88–100. https://doi.org/10.26858/pir.v2i2.10002

Aprinawati, I. (2017). Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 72. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.33

Arnianti. (2019). Teori perkembangan Bahasa. Perkembangan Kendiri, 1(1), 1–15.

Arumsari, A. D., Arifin, B., & Rusnalasari, Z. D. (2017). Pembelajaran Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini di Kec Sukolilo Surabaya. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 4(2), 133. https://doi.org/10.21107/jpgpaud.v4i2.3575

Christianti, M. (2013). Pengembangan Bahasa Untuk Anak Usia Dini. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Dewi, N. P. A. P., & Agung, A. A. G. (2021). Game Education Berbasis Multimedia Interaktif pada Aspek Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 149. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.35439

Febriani, A. S., Mulyana, E. H., & Rahman, T. (2020). Pengembangan Educative Game Berbasis Aplikasi Android Untuk Memfasilitasi Keterampilan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Paud Agapedia, 2(2), 187–196. https://doi.org/10.17509/jpa.v2i2.24544

Febriansyah, A. (2017). Tinjauan Atas Proses Penyusunan Laporan Keuangan Pada Young Enterpreneur Academy Indonesia Bandung. Jurnal Riset Akuntansi, 8(2). https://doi.org/10.34010/jra.v8i2.525

Firdaus, M., & Muryanti, E. (2020). Games edukasi bahasa inggris untuk pengembangan kosakata bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(2), 1216–1227. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/588

Fithri, D. L., & Setiawan, D. A. (2017). Analisa Dan Perancangan Game Edukasi Sebagai Motivasi Belajar Untuk Anak Usia Dini. Simetris: Jurnal Teknik Mesin, Elektro dan Ilmu Komputer, 8(1), 225–230. https://doi.org/10.24176/simet.v8i1.959

Gangaiamaran, R., & Pasupathi, M. (2017). Review on use of mobile apps for language learning. International Journal of Applied Engineering Research, 12(21), 11242–11251. https://www.ripublication.com/ijaer17/ijaerv12n21_102.pdf

Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Media Pembelajaran.

Haris, I., & Isyanti, S. (2021). Pengembangan Game Edukatif Dalam Meningkatkan Kemampuan Keaksaraan Anak Usia Dini. Jurnal Asghar, 1(1), 82–93. https://doi.org/10.28918/asghar.v1i1.4190

Hasanah, U. (2019). Penggunaan Alat Permainan Edukatif (Ape) Pada Taman Kanak-Kanak Se-Kota Metro. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 5(1), 20. https://doi.org/10.24235/awlady.v5i1.3831

Hijriati. (2017). Peranan Dan Manfaat Ape Untuk Mendukung Kreativitas Anak Usia Dini. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, III(2), 59–69. https://doi.org/10.22373/bunayya.v3i2.1699

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori dan Pengembangannya. Perdana Publishing.

Heryani, K. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Aktualita: Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 10(1), 75-94. http://www.ejournal.an-nadwah.ac.id/index.php/aktualita/article/view/163

Kurniati, E. (2017). Perkembangan Bahasa Pada Anak dalam Psikologi Serta Implikasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 17(3), 47–56. http://ji.unbari.ac.id/index.php/ilmiah/article/view/401

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa Sebagai Alat Komunikasi Dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Muhajarah, K., & Rachmawati, F. (2019). Game Edukasi berbasis Android: Urgensi Penggunaan, Pengembangan dan Penguji Kelayakan. Justek : Jurnal Sains dan Teknologi, 2(2), 29. https://doi.org/10.31764/justek.v2i2.3733

Na’imah, N. (2022). Urgensi Bahasa Inggris Dikembangkan Sejak Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2564–2572. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1916

Nurhafizah. (2018). Jurnal Pendidikan : Early Childhood Nurhafizah Pendidikan merupakan proses. Jurnal Pendidkan, 2(2), 1–10. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v2i2b.288

Pratiwi, W. (2017). Konsep Bermain Pada Anak Usia Dini. Manajemen Pendidikan Islam, 5, 106–117. https://journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/395

Trisnadewi, K., & Purnama Lestari, E. A. (2018). Pengaruh Language Games Terhadap Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris. KULTURISTIK: Jurnal Bahasa dan Budaya, 2(1), 66. https://doi.org/10.22225/kulturistik.2.1.674

Tri Widyahening, C. E., & Sufa, F. F. (2021). Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Media Bingo Game bagi Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1135–1145. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1638

Vanbecelaere, S., Van den Berghe, K., Cornillie, F., Sasanguie, D., Reynvoet, B., & Depaepe, F. (2020). The effects of two digital educational games on cognitive and non-cognitive math and reading outcomes. Computers & Education, 143. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103680

Zahroh, V. F., & Aulina, C. N. (2021). The Effect of Kaneta Media Implementation on the Early Reading Ability of Children. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 187. https://doi.org/10.24235/awlady.v7i2.7941


Refbacks

  • There are currently no refbacks.