- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Peran Bahan Ajar dalam Pengenalan Bahasa Inggris pada Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2925Keywords:
bahan ajar, bahasa inggris, anak usia diniAbstract
Bahasa Inggris memilki peran esensial pada era globalisasi sebagai kompetensi untuk pengembangan kepercayaan diri untuk bersaing di dunia internasional. Mengimplementasikan bahan ajar dalam proses pengenalan bahasa Inggris memberikan dampak positif bagi para pendidik dan peserta didik. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui bagiamana peran bahan ajar dalam pengenalan bahasa Inggris anak usia dini. Dengan menggunakan metode kualitatif untuk mendeskripsikan sumber data yang didapat dari wawancara, observasi dan dokumentasi, subjek penelitian pada penelitian ini adalah pendidik dan anak anak kelas B TK Among Putro. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi langsung, wawancara pendidik dan dokumentasi foto. Dari penelitian ini didapatkan bahwa bahan ajar menjadi motivasi belajar bagi anak dan sumber belajar dan acuan penilaian pendidik dalam pengenalan kosakata bahasa inggris. Maka dari itu, mengembangkan bahan ajar secara khusus dalam sebuah pembelajaran sangat diperlukan bagi para pendidik, agar proses pembelajaran terstimulasi secara optimal.
Downloads
References
Castro, M. C. S. A. (2019). The Impact Of Information And Communication Technology On Pedagogy: Benefits, Issues, And Challenges. Tamansiswa International Journal In Education And Science, 1(1). https://doi.org/10.30738/tijes.v1i1.5444
Ef English Proficiency Index. (2020). Indeks Kecakapan Bahasa Inggris Ef. Ef Epi. https://www.ef.co.id/epi
Gogoi, S. (2015). Importance's Of Teaching Learning Materials For Young Children. International Journal Of Current Research, 7, 5.
Jeti, L., Henny, & Susanti, S. M. (2018). Introduction To English Language In Early Childhood Education. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2).
Joo, S. J., Chik, A., & Djonov, E. (2020). The Construal Of English As A Global Language In Korean Efl Textbooks For Primary School Children. Asian Englishes, 22(1), 68-84. https://doi.org/10.1080/13488678.2019.1627636
Karavas, E. (2014). Implementing Innovation In Primary Efl: A Case Study In Greece. Elt Journal, 68(3), 243-253. https://doi.org/10.1093/elt/ccu019
Kosasih. (2021). Pengembangan Bahan Ajar. Bumi Aksara.
Lena, S., Netriwati, N., & Suryanita, I. (2019). Development Of Teaching Materials Of Elementary School Student With A Scientific Approach Characterized By Ethnomathematics. Journal Of Physics: Conference Series, 1318(1), 012060. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1318/1/012060
Luluk Asmawati. (2014). Perencanaan Pembelajaran Paud (2 Ed.). Pt Remaja Rosdakarya.
Mutiah, S. D., Nakhriyah, M., Hr, N. H., Hidayat, D. N., & Hamid, F. (2020). The Readiness Of Teaching English To Young Learners In Indonesia. Jurnal Basicedu, 4(4), 1370-1387. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.541
Na'imah, N. (2022). Urgensi Bahasa Inggris Dikembangkan Sejak Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2564-2572. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.1916
Najib, M., Wiyani, N. A., & Sholichin. (2016). Manajemen Strategik Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini. Gava Media.
Nurlaili, K. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Untuk Siswa Taman Kanak Kanak. Tesis, Sunan Kalijaga. https://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/30426
Otto, B. (2015). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini (3 Ed.). Prenadamedia Group.
Peraturan Presiden Republik Indonesia. (2019). Penggunaan Bahasa Indonesia. Nomor 63 Tahun 2019.
Purnomo, H., & Wulandari, I. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Evaluasi Pembelajaran Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Kuningan. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(6), 1204. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i6.7878
Putra, N., & Dwilestari, N. (2013). Penelitian Kualitatif Paud. Rajawali Pers.
Rohita, R., Fitria, N., Haryadi, D., & Bustan, R. (2021). Development Of A Learning Device Information System For Kindergartens. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1105-1118. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1378
Rukiyah, R., Suningsih, T., & Syafdaningsih, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Kreativitas Seni Rupa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3714-3726. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2385
Shaleha, K., & Yus, A. (2020). Peranan Bahan Ajar Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Educational Journal Of Elementary School, 1(3), 4.
Sinaga, J. B. (2017). The Effectiveness Of Whispering Game To Students' Listening Skill. Cahaya Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.33373/chypend.v3i1.868
Sinaga, J. B., & Marpaung, J. E. (2018). Menumbuhkembangkan Potensi Anak Dengan Pengenalan Bahasa Inggris Sejak Dini Dalam Keluarga. Minda Baharu, 2(2), 166. https://doi.org/10.33373/jmb.v2i1.1443
Suyadi & Dahlia. (2014). Implementasi Dan Inovasi Kurikulum Paud 2013. Pt Remaja Rosdakarya.
Suyanto, K. K. E. (2014). English For Young Learners (4 Ed.). Bumi Aksara.
Wardhani, L. S., Latief, M. A., & Basthomi, Y. (2017). Developing English Course Book For Second Grade Kindergarteners. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(6), 8.
Wiyanah, S. (2020). The Visually Impaired Students' Learning English Applying Total Physical Response (Tpr). Eltics : Journal Of English Language Teaching And English Linguistics, 4(1). https://doi.org/10.31316/eltics.v4i1.540
Xiang W. Y., & Ye D. Z. (2020). Research On The Form Of Teaching Materials For Children Based On Experience Design: Proceedings Of The 2020 5th International Conference On Modern Management And Education Technology (Mmet 2020). 2020 5th International Conference On Modern Management And Education Technology (Mmet 2020), Changsha, China. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201023.060
Yunus, M. (2012). Assessing Oral Proficiency For English Young Learners Through The Components Of English Language Development Assessment (Elda). Teaching English For Young Learners In Indonesia (Teylin). From Policy To Classroom - Proceeding Of The 2nd National Conference On Teaching English For Young Learners, Muria Kudus Unversity.