Strengthening Children's Motor Intelligence through The Learning Management System

Author


Anita Kusumaningrum(1), Fathor Rozi(2Mail), Hasan Baharun(3), Yulis Mutiatun(4), Niswatun Mardiyah(5),
Pendidikan Agama Islam, Institut Pesantren KH. Abdul Chalim Mojokerto, Indonesia(1)
Pendidikan Agama Islam, Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Indonesia(2)
Manajemen Pendidikan Islam, Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Indonesia(3)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Indonesia(4)
Pendidikan Islam Anak Usia Dini, Universitas Nurul Jadid, Paiton, Probolinggo, Indonesia(5)

Mail Corresponding Author
Article Analytic
  Download PDF   [File Size: 330KB]  Language: en
Published : 2022-06-16
Copyright (c) 2022 Hasan Baharun

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 167 times PDF Downloaded: 63 times

Abstract


This study aims to analyze age and understand online learning in early childhood with the help of Whatsapp video calls to improve motor intelligence. This research uses a case study type approach to get an idea of Whatsapp video call-assisted learning in improving motor intelligence in early childhood, observing and documenting learning activities at the institution. Interviews were conducted with principals, teachers, and guardians of students. This research was conducted at RA Mambaul Irfan, Asembakor, Kraksaan, Probolinggo. The results showed that the strategy for the teacher to improve motor intelligence at an early age through Whatsapp video calls was carried out through; Planning, Program Implementation, and Evaluation. This study appreciates that teacher innovation with various media can be carried out even in pandemic conditions, such as WhatsApp video call media

Keywords


learning method; card game; pre-reading culture

References


Afnibar, & N, D. F. (2020). Pemanfaatan Whatsapp Sebagai Media Komunikasi Kegiatan Belajar ( Studi Terhadap Mahasiswa Uin Imam Bonjol Padang ). Al-Munir: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11(01), 70-83.

Aghnaita. (2017). Perkembangan Fisik-Motorik Anak 4-5 Tahun Pada Permendikbud no. 137 Tahun 2014 (Kajian Konsep Perkembangan Anak). Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 219-234. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-09

Agustin, S., Nasirun, M., & D, D. (2018). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Melalui Bermain Dengan Barang Bekas. Jurnal Ilmiah Potensia, 03(01), 24-33.
https://doi.org/10.33369/jip.3.1.24-33

akhmad busyaeri, Tamsik udin, A. zaenuddi. (2016). Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Mapel Ipa Di Min Kroya Cirebon. AL Ibtida, 3(20), 116-137. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v3i1.584

Ananditha, A. C. (2017). Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Perkembangan Motorik Kasar Pada Anak Toddler. Jurnal Keperawatan Muhammadiyah, 2(1), 108-118.
https://doi.org/10.30651/jkm.v2i1.924

Baharun, H., Zamroni, Amir, & Saleha, L. (2021). Pengelolaan APE Berbahan Limbah untuk Meningkatkan Kecerdasan Kognitif Anak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1382-1395. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.763

Destiyani, J., Prasetyowati, D., & Purwadi. (2019). Analisis Perkembangan Motorik Anak Pada Usia 3-4 Tahun. Seminar Nasional PAUD 2019, 12(06), 48-53.

Fitri, N. L. (2019). Pemanfaatan Grup Whatsapp Sebagai Media Informasi Proses Belajar Anak Di Kb Permata Bunda. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 3(2), 151-166. https://doi.org/10.35896/ijecie.v3i2.80

Hadi, A. (2020). Konsep Dan Praktek Kesehatan Berbasis Ajaran Islam. Jurnal Studi Agama Dan Pemikiran Islam, 11(2), 53-70. https://doi.org/10.34005/alrisalah.v11i2.822

Hewi, L., & Asnawati, L. (2020). Strategi Pendidik Anak Usia Dini Era Covid-19 dalam Menumbuhkan Kemampuan Berfikir Logis. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 158. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.530

Hilfi Hanifah, F. A. (2018). Manajemen Pembelajaran Bagi Anak Usia Dini Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Pos Paud Dahlia 15. Jurnal Comm-Edu, 1(3), 24-29.
https://doi.org/10.22460/comm-edu.v1i3.1102

Imam Ja'far Shodiq, H. S. Z. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran E-Learning Menggunakan Whastsapp Sebagai Solusi Ditengah Penyebaran Covid-19 Di Mi Nurulhuda Jelu. Al-Insyiroh: Jurnal Studi Keislaman, 6(2), 144-159.
https://doi.org/10.35309/alinsyiroh.v6i2.3946

Ismawati, D., & Prasetyo, I. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menggunakan Video Zoom Cloud Meeting pada Anak Usia Dini Era Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 665-675. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.671

Michael Johanes. H Louk, P. S. (2016). Pengembangan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Keterampilan Motorik Kasar Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Keolahragaan, 4(1), 24-33. https://doi.org/10.21831/jk.v4i1.8132

Mirzon Daheri, Juliana, Deriwanto, A. D. A. (2020). Efektifitas WhatsApp sebagai Media Belajar Daring. JURNAL BASICEDU Research & Learning in Elementary Education, 4(4), 775-783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.445

Nuriansyah, F. (2020). Efektifitas Penggunaan Media Online Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Saat Awal Pandemi Covid-19. Jurnal Pendididikan Ekonomi Indonesia, 1(2), 61-65.

Prajana, A., & Pendidikan. (2017). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Dalam Media Pembelajaran Di Uin Ar-Raniry Banda Aceh. Cyberspace: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(2), 122-133. https://doi.org/10.22373/cs.v1i2.1980

Riyanto, I. A., & Kristiyanto, A. K. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran Keterampilan Motorik Berbasis Permainan Untuk Anak Sekolah Dasar Usia 9-10 Tahun. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 1(1), 94. https://doi.org/10.17509/tegar.v1i1.8679

Rozi, F., & Firdausiah, F. (2021). Implementation of Role-Playing Games in Overcoming Introverted Children. AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1394-1402. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i2.629

Rusni, Ariza, Elysa Evawani Lubis, M. S. (2017). Penggunaan Media Online Whatsapp Dalam Aktivitas Komunitas One Day One Juz (Odoj) Dalam Meningkatkan Minat Tilawah Odojer Di Kota Pekanbaru. JOM FISIP, 2(1), 1-15.

Septantiningtyas, N. (2018). Pengaruh Pembelajaran Jarak Jauh Dengan Aplikasi Google Class Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan Agama Islam, Edureligia, 2(2), 1-5.
https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.714

Septantiningtyas, N. (2019). Pengembangan Desain Pembelajaran Pada Kelas Profesional PGMI Menggunakan Google Classroom. Edudeena, 3(2), 101-107.

Setiani, R. E. (2013). Memahami Pola Perkembangan Motorik Pada Anak Usia Dini. INSANIA, 18(03), 455-470. https://doi.org/10.24090/insania.v18i3.1472

Sudaryanto, D. H. (2012). Proses Pembelajaran Melalui Media Elektronik (e-Learning). Forum Diklat, 02(1), 66-71.

Suhendro, E. (2020). Strategi Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. GOLDEN AGE Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(September), 133-140. https://doi.org/10.14421/jga.2020.53-05

Sutini, A. (2013). Meningkatkan Keterampilan Motorik Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 67-77.
https://doi.org/10.17509/cd.v4i2.10386


Refbacks

  • There are currently no refbacks.