Pengaruh Kirigami Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak di Taman Kanak-Kanak

Rakimahwati Rakimahwati(1Mail), Nora Agus Lestari(2), Sri Hartati(3),
(1) Prodi PG-PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Padang, Indonesia
(2) Prodi PG-PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Padang, Indonesia
(3) Prodi PG-PAUD, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Padang, Indonesia

Mail Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Rakimahwati Rakimahwati, Nora Agus Lestari, Sri Hartati

DOI : https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i1.13

Full Text:    Language : id
Submitted : 2018-07-07
Published : 2018-06-10

Abstract


The method used of research Quasi Eksperimental design. The purpose of this study was to prove the influence of kirigami to the fine motor skills of Ability of early childhood at Taman Kanak-Kanak Yayasan Amalan Parupuk Tabing Padang. Use 12 childeren in class B1 as the experiment class and use the and use the 12 children in class of  B2 as control class. Data collected by teacher-made tests, in form of statements as many 5 item. The results showed that the experimental class children using kirigami had a higher average when compared with the control class that used the origami alam semesta. The average number of experimental class is 83.25 and the control class average is 76. Based on data analysis that thitung > ttabel 2,161> 2,07387. And than using kirigami affect the fine motor skilss of 5-6 year age in Taman Kanak-Kanak Yayasan Amalan Parupuk Tabing Padang.


Keywords


Kirigami; fine motor skills child

References


Departemen Pendidikan Nasional. 2014. Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Beaty, Janice J. 2014. Observing Development Of The Young Child: Seven Edition (alih bahasa Arif Rakhman). Jakarta: Kencana.

Fauziddin, M. (2016). Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak melalui Kegiatan Membilang dengan Metode Bermain Media Kartu Angka . AUDI, 1(2), 60–70.

Gita, Tita Norma & Julianto. (2016). Pengaruh Kegiatan Kirigami Geometri Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok B. Jurnal Paud Teratai. Volume 05 Nomor 02 Tahun. 142-148.

Indonesia, R. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta.

Kemendikbud. 2013. Kerangka Dasar dan Struktur Kurikulum 2013. Jakarta: Direktorat Pembinaan Pendidikan Anak Usia Dini.

Mitarwan, Hamid M. 2011. Membuat Gift Cards Kirigami Cinta. Jakarta: Gramedia Pustaka Umum. (Https://Books.Google.Co.Id/Books?Id=Cudodwaaqbaj&Pg=Pa96&Lpg=Pa96&Dq, Diakses 14 Maret 2018)

Munawaroh, H. (2017). Pengembangan Model Pembelajaran dengan Permainan Tradisional Engklek sebagai Sarana Stimulasi Perkembangan Anak Usia Dini Di RA Masythoh Singkir Wonosobo. Jurnal Obsesi : Journal of Early Childhood Education, 1(2), 6. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.304

Mutiah, Diana. 2010. Psikologi Bermain Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Novitawati. 2014. Perkembangan Motorik Anak Usia 5-6 Tahun di Tk Islam Selaras Jakarta Timur. (Jurnal Tarbiyah Ilmiah Pendidikan, Vol.3 No 1Januari-Juni 2014,diakses pada 05 Mei 2018)

Santrock, John W. 2007. Child Development (Alih Bahasa Oleh Mila Rahmawati Dan Anna Kuswandi) Edisi Kesebelas. Jakarta: Erlangga.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Syafril. 2010. Stastika. Padang: Sukabina Press.

Temko, Florence. 2012. Ebook:Kirigami Home Decoration. New York: Tuttle Publishing (Https://Books.Google.Co.Id/Books?Id=Xgjqagaaqbaj&Hl=Id&Source=Gbs_Book_Other_Versions, Diakses Pada 17 Desember


Article Metrics

 Abstract Views : 660 times
 PDF Full Text Downloaded : 1455 times


This article can be traced from:

Refbacks


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.