Thematic Learning in Kindergarten Based on Al-Islam Kemuhamadiyahan and Local Wisdom

Author


Duriani Duriani(1Mail), Bahaking Rama(2), Hadi Pajarianto(3), Puspa Sari(4),
Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Muhammadiyah Palopo, Indonesia(1)
Pendidikan Agama Islam, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar, Indonesia(2)
Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Muhammadiyah Palopo, Indonesia(3)
Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini, Universitas Muhammadiyah Palopo, Indonesia(4)

Mail Corresponding Author
Article Analytic
 PDF Full Text   [File Size: 390KB]

Published : 2021-03-08

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 392 times PDF Downloaded: 245 times

Abstract


This research is motivated by the preservation and implementation of religious values and local wisdom, it is a case study with a qualitative approach, where the data collected from observation and interviews. The results showed that the Al-Islam kemuhammadiyahan and local wisdom value had been described in the lesson plan and the learning implementation. The value of the Dewata Seuwae is a form of instilling faith in children by introducing Allah creation, the holy book, and the Prophet. The values of alempureng and amaccangang are instilled so that they are always honest. Agettengeng means adherence to principles and responsibility to the ummah, nation, and state. The value of aperrukeng is a child's primary asset for cooperation and a sense of caring for the people around them. This research proves that religion and culture can coexist harmoniously, and their values can be used in thematic Learning in early childhood


Keywords


thematic; al-islam kemuhammadiyahan; local wisdom; kindergarten

References


Ahmad, H. A. (2010). Kearifan Lokal sebagai landasan pembangunan Bangsa. Harmoni Jurnal Multikultural & Multireligius, 34, 58.

Ashar, E. R. (2017). Pembentukan Karakter Berbasis Kearifan Lokal pada Anak Usia TK. QAWWAM, 11(2), 121132.

Asiyah, N. (2020). Penerapan Pembelajaran Tematik Dalam Penanaman Moral Anak Usia Dini. Journal of Basic Education Research, 1(2), 4553. https://doi.org/10.37251/jber.v1i2.82

Asmawati, L. (2014). Perencanaan pembelajaran PAUD. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Asriati, N. (2012). Mengembangkan Karakter Peserta Didik Berbasis Kearifan Lokal Melalui Pembelajaran di Sekolah. Jurnal Pedidikan Sosiologi Dan Humaniora, 3(2), 106119.

Aziz, S. (2017). Strategi Pembelajaran Aktif Anak Usia Dini. Yogyakarta: Kalimedia.

Bawani, I. (2016). Metodologi penelitian pendidikan Islam. Sidoarjo: Khazanah Ilmu Sidoarjo.

Damayanti, E. (2019). Meningkatkan Kemandirian Anak melalui Pembelajaran Metode Montessori. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 463. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.333

Habibi, M. (2015). Analisis Kebutuhan Anak Usia Dini. Deepublish.

Iskandar, W., Azkia, N., & Himmatul Hasanah. (2019). Konsep pembelajaran tematik terpadu (Issue June).

Kartini, K., & Waridah, W. (2018). Implementasi pembelajaran tematik pada pendidikan anak usia dini. JPPM (Jurnal Pendidikan Dan Pemberdayaan Masyarakat), 5(2), 191201. https://doi.org/10.21831/jppm.v5i2.23132

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Qualitatif Data Analysis, terj. Tjejep Rohendi Rohidi, Edisi Indonesia: Analisa Data Kualitatif, Jakarta: UI .

Mutmainnah, S. A. (2018). Pappaseng To Matoa dalam Masyarakat Bugis: Karakter Pendukung Bagi Manusia. https://doi.org/10.31227/osf.io/cwuxg

Noviana, D., Nisa, T. F., & Karim, M. B. (2019). Tingkat Pengetahuan Guru PAUD tentang Kurikulum 2013. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 6(2), 114124. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v6i2.6153

Pajarianto, H., & Junaidi, J. (2020). The Contribution of Family Edification, Mutualism, and Kinships Against The Tolerance Values in Tana Toraja. KARSA: Journal of Social and Islamic Culture, 28(2), 234251.

Pajarianto, H., & Muhaemin, M. (2020). Al-Islam Kemuhammadiyahan Bagi Non-Muslim: Studi Empirik Kebijakan Dan Model Pembelajaran. Al-Qalam, 26(2), 237. https://doi.org/10.31969/alq.v26i2.853

Pamungkas, J., Syamsudin, A., Harun, H., & Sudaryanti, S. (2019). Survei Pembelajaran Kearifan Lokal di Taman Kanak-Kanak Se-Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta. AL-ATHFAL : JURNAL PENDIDIKAN ANAK, 5(1), 120. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2019.51-01

Sistem pendidikan nasional undang-undang Republik Indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional, 19 Jakarta Direktorat Pendidik. Menengah Umum (2003).

PusatAisyiyah, P. (2012). Pedoman dan Model Pembelajaran PAUD Aisyiyah Bustanul Athfal. Jakarta.

Rahardjo, M. (2012). Mengenal lebih jauh tentang studi kasus. Malang: Materi Kuliah Metodelogi Penelitian PPs UIN Maliki Malang.

Rianto, Y. (1996). Metodologi Penelitian Pendidikan Tinjauan Dasar. In Surabaya: SIC.

Sanjaya, W. (2008). Kurikulum Dan Pembelajaran (Teori & Praktek KTSP). Kencana.

Sukardi. (2009). Metodologi Penelitian, Metodologi Penelitian Pendidikan: Kompetensi dan praktiknya. Edisi ketiga. In Bumi Aksara Jakarta.

Suwardana, H. (2018). Revolusi Industri 4. 0 Berbasis Revolusi Mental. JATI UNIK : Jurnal Ilmiah Teknik Dan Manajemen Industri, 1(1), 102. https://doi.org/10.30737/jatiunik.v1i2.117

Suwardi, S., & Rahmawati, S. (2019). Pengaruh Nilai-Nilai Kearifan Lokal Terhadap Pola Pengasuhan Anak Usia Dini (AUD). JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 5(2), 87. https://doi.org/10.36722/sh.v5i2.347

Tarazi, N. (2003). The Child In Islam: a Muslim Parents Handbook, terj. Nawang Sri Wahyuningsih. Wahai Ibu Kenali Anakmu: Pegangan Orang Tua Muslim Mendidik Anak.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.