- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the works authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journals published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Urgensi Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini dalam Penyelenggaraan Perlindungan Anak
DOI:
https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.325Keywords:
profesionalisme guru, perlindungan, anak usia diniAbstract
Anak secara hukum berhak mendapatkan perlindungan, namun dalam kenyataannya hak-hak anak masih belum terlindungi dan terpenuhi secara optimal terutama di lembaga PAUD. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pentingnya profesionalisme guru PAUD dalam penyelenggaraan perlindungan anak berdasarkan Undang-undang Nomor 35 Tahun 2014. Hasil penelitian ditemukan bahwa Profesionalisme Guru anak usia dini sangat penting dalam penyelenggaraan Perlindungan Anak karena sebagian besar kasus perlidungan anak terjadi dalam lembaga pendidikan.
Downloads
References
Anhusadar, L. O., & Islamiyah. (2019). Taman Layak Anak Usia Dini di Kota Kendari. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 117–126. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.106
Díaz-maggioli, G. (2006). Professional Development Calendar. In E. Yermoli (Ed.), Healthcare Executive (Vol. 21). United States of Ameica: The Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
Faried, F. S. (2017). Optimalisasi Perlindungan Anak melalui Penetapan Hukuman Kebiri. Jurnal Serambi Hukum Vol. 11 No. 01 Februari - Juli 2017, 11(01), 41–55.
Febrialismanto, F. (2017). Analisis Kompetensi Profesional Guru PGPAUD Kabupaten Kampar Provinsi Riau. Jurnal Pendidikan Anak, 6(2), 121–136. https://doi.org/10.21831/jpa.v6i2.17700
Fitriani, R. (2016). Anak dalam Melindungi dan Memenuhi Hak-hak Anak. Hukum, Jurnal Keadilan, Samudra, 11(2), 250–258.
Indonesia, R. (2003). Undang-undang Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003. Republik Indonesia.
Indonesia, R. (2014). Undang-undang Perlindungan Anak No. 35.
Isnaningsih, A., & Rohman, A. (2019). Participation of Mothers Who Work in Religious Activities Towards Child Behavior. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 199. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.157
Kobaa, H. (2018). Pengaruh Sertifikasi dan Profesionalisme Guru terhadap Kinerja Guru di Kecamatan Wirosari Kabupaten Grobogan. Pendidikan Islam Al-Ilmi, 1(2), 21–25.
Madyawati, L. (2017). Strategi Pengembangan Bahasa pada Anak. Kencana:Jakarta.
Maiza, Z., & Nurhafizah, N. (2019). Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 356. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.196
Muda, T. F. M. B. T., & Alwi, E. A. Z. B. E. (2012). Care and protection against child abuse: With special reference to Malaysia child act 2001. Asian Social Science, 8(1), 202–208. https://doi.org/10.5539/ass.v8n1p202
Mufidah, L. I. (2019). Tantangan Profesionalisme Guru pada Era Globalisasi. Lentera, 18(2), 174–186.
Nurkholis, M. A., & Badawi. (2019). Profesionalisme Guru di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Madiun 12 Januari 2019, 491–498.
Pulunggono, W., & Chalim, M. A. (2017). Kebijakan Perlindungan Hukum terhadap Anak Korban Kekerasan dalam Rumah Tangga dengan Kontribusi Upaya Pembaharuan Hukum Pidana Nasional. Jurnal Hukum Khaira Ummah, 12(2), 377–386.
Sujiono. (2012). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. In PT Indeks. https://doi.org/10.1007/978-981-10-4151-8_4
Suryana, D. (2013a). Pendidikan Anak Usia Dini. Padang. UNP Press:Padang.
Suryana, D. (2013b). Profesionalisme Guru Pendidikan Anak Usia Dini Berbasis Peraturan Menteri N0. 58 Tahun 2009. PEDAGOGI Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1), 40–46.
Waspodo, M. (2012). Pengembangan Profesional Berkelanjutan bagi Guru PAUD. Jurnal Ilmiah VISI P2TK PAUD NI, 7(1), 77–81.
Watini, S. (2019). Pendekatan Kontekstual dalam Meningkatkan Hasil Belajar Sains pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 82. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.111
Yuslam, Y., Setiani, R. E., & Sari, A. K. (2017). Studi Tentang Kompetensi Guru PAUD Berkualifikasi Akademik Sarjana PG-PAUD Dan NonPG-PAUD di PAUD Istiqomah Sambas Purbalingga. Al-Athfal : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 151. https://doi.org/10.14421/al-athfal.2017.32-04


