Origami Game for Improving Fine Motor Skills for Children 4-5 Years Old in Gang Buaya Village in Salatiga

Ester Steffi Cllaudia(1), Ajeng Ayu Widiastuti(2), Mozes Kurniawan(3),
(1) Jurusan PG-PAUD Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga
(2) Jurusan PG-PAUD Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga
(3) Jurusan PG-PAUD Universitas Kristen Satya Wacana, Salatiga

Corresponding Author
Copyright (c) 2018 Ester Steffi Cllaudia, Ajeng Ayu Widiastuti, Mozes Kurniawan

DOI : https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.97

Full Text:    Language : id
Submitted : 2018-09-20
Published : 2018-12-06

Abstract


The purpose of this study was to improve the fine motor skills of 4-5-year-old children through origami games in Kampung Gang Buaya Salatiga. Attractive origami paper folding activities can motivate children to improve their fine motor skills. This type of research is Participatory Action Research (PAR) conducted through 2 cycles. The research subjects were SI 5 girls and 4 boys. Data collection techniques use interviews and documentation. The research object is children's fine motor skills through origami paper games. Data Analysis Techniques using Quantitative Descriptive. Branch stitching can be seen from the average fine motor skills of children with origami paper applications with the criteria of Developing According to Hope that is 76%. The results of this study indicate an increase in children's fine motor skills through playing origami paper in the village of Gang Buaya Salatiga, which is seen from the children's fine motor skills in the pre-action stage, which is an average of 33.3% to 65.38% in cycle I actions, then increased to 79.62% in the transition period II.


Keywords


Fine Motor; The game of Origami Paper

References


Arikunto. S (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta. Rineka Cipta

Atik Mulyati. (2014) Meningkatan Keterampilan Motorik Halus Melalui Origami Pada Anak Kelompok A Tk Kusuma Baciro Gondokusuman Yogyakarta. Skripsi (Diterbitkan). Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta. http://eprints.uny.ac.id/13016/1/skripsi_atik%20mulyati_nim.12111247007.pdf. Diakses pada 26 Juli 2017 pukul 12.37

Chraig Mertler, A. (2011). Action Research.Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Dr. Sit Masganti (2017). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini Edisi Pertama. Perpustakaan Nasional : Katalog Dalam Terbitan (KDT)

Efianingrum.A (2010) Pengertian Seni Origami. Diakses pada tanggal 17 Juli 2017 pada pukul 20.00.http://staff.uny.ac.id/sites/defa

ult/files/penelitian/Ariefa%20Efiangrum,%20M.Si./Artikel%20JK%20UNY%202010.pdf

Haryanto.S (2014). Dasar-Dasar Penulisan Proposal Penelitian. Jogjakarta : Gajahmada University Press (UGM).

Jumiarsih. C (2012). Upaya Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Melipat Pada Anak Kelompok A Di TK Aisyiyah 2 Pandeyan Ngemplak Boyolali Tahun Ajaran 2012/2013. http://eprints.ums.ac.id/20921/18/NASKAH_PUBLIKASI.pdf. Diakses pada 20 Juli 2017 pukul 16.00.

Mikkelsen.B (2003). Metode Penelitian Partisipatoris Dan Upaya-Upaya Pemberdayaan Sebuah Buku Pegangan Bagi Praktisi Lapangan, Jakarta : Yayasan Obor Indonesia

Ni Kadek S.A.W, Dkk.(2016). Penerapan Kegiatan Melipat Kertas Origami Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Tk Aisyiyah Bustanul Athfal. E-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini (Volume 4. No. 2 - Tahun 2016) diakses pada tanggal 14 September 2017 pukul 13.40

Peraturan Mentri Pendidikan Dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Pekembangan Motorik Halus anak 4-5 tahun

Raisatun,Nisak. (2013). Seabrek Games Asyik- Edukatif untuk mengajar PAUD/TK. Jogjakarta: Diva Press

Sunani. (2016). Pengembangan Kemampuan Moorik Halus Anak Melalui Permainan Melipat Kertas(Origami) Di Raudhatul Athfal Ar-Russydah I Kedaton Bandar Lampung. Skripsi (Diterbitkan). Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Institut Agama Islam Negri Raden Intan Lampung. Http://Repository.Radenintan.Ac.Id/284/1/Skripsi_Gabungan.Pdf. Diakses Pada 26 Juli 2017 Pukul 12.35

Yuli.I (2013). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Dengan Media Origami

Pada Kelompok A Di Tk Dharma Wanita Persatuan Tarik-Sidoarjo. http://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/article/8979/19/article.pdf. Di akses pada tanggal 13 Novemer 2017 pukul 19.00


Article Metrics

 Abstract Views : 281 times
 PDF Full Text Downloaded : 190 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.