"Lalu Lintas Pakaianku": Learning Media for Sex Education for Early Childhood

Authors

  • Kartika Adyani Bidan, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Indonesia https://orcid.org/0000-0001-7150-0377
  • Isna Hudaya Bidan, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Indonesia
  • Noveri Aisyaroh Bidan, Fakultas Kedokteran, Universitas Islam Sultan Agung, Semarang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3163

Keywords:

early childhood, hand puppet, sex education

Abstract

The increase in sexual violence against children makes sex education for early childhood an increasingly serious and urgent subject. It is caused by the lack of educational media for sex education. Puppets are the right media for learning because they can further develop imagination and absorption, and teach children to empathize. This study aimed to find out whether the puppets “Lalu Lintas Pakaianku†were suitable to be used to help parents or teachers provide sex education in early childhood. The Development Research was applied in this study. The results showed that the media of "Lalu Lintas Pakaianku†hand puppet were valid  and the manual book indicated a valid category so that the media could be used as the learning media of sex education in early childhood

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adam, S. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam. Computer Based Information System Journal, 3(2). https://ejournal.upbatam.ac.id/index.php/cbis/article/view/400

Adyani, K., Machfudloh, M., & Sunarto, S. (2021). An Analysis of Factors Affecting Parental Behavior in Providing Early Age Sex Education. JURNAL KEBIDANAN, 11(2), 98–106. https://doi.org/10.31983/jkb.v11i2.6671

Amaliyah, S., & Nuqul, F. L. (2017). Eksplorasi Persepsi Ibu tentang Pendidikan Seks untuk Anak. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 157–166. https://doi.org/10.15575/psy.v4i2.1758

Anggalia, A. (2014). Upaya meningkatkan kemampuan bahasa ekspresif anak dengan menggunakan media boneka tangan muca (moving mouth puppet) pada kelompok A TK Kemala Bhayangkari 01 Semarang. PAUDIA: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2 Oktober). https://journal.upgris.ac.id/index.php/paudia/article/view/509

Briggs, F., & Hawkins, R. (2020). Child protection: A guide for teachers and child care professionals. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003134701

Chrisyarani, D. D. (2018). Pengembangan Instrumen Validasi Media Boneka Tangan dengan Metode Bercerita. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 40–50. https://doi.org/10.30651/else.v2i1.1204

CNN Indonesia. (2021). Kekerasan Terhadap Anak Meningkat Selama Pandemi. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20211102142206-20-715544/kekerasan-terhadap-anak-meningkat-selama-pandemi

Daryanto, D. (2013). Media pembelajaran peranannya sangat penting dalam mencapai tujuan pembelajaran. Gava Media.

Dewi, R. L., Rahman, I. K., & Supraha, W. (2018). 25 Psikoedukasi Islami Pendidikan Seks Sebagai Medium Alternatif Pencegahan Kekerasan Seks Pada Anak. Prosiding Bimbingan Konseling, 220–231. http://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/PSBKI/article/view/146

Diana, R. R. (2021). Media Boneka Tangan Untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial dan Emosional Anak Usia Dini. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 3(2), 106–117. https://doi.org/10.35473/ijec.v3i2.981

Esohe, K. P., & Inyang, M. P. (2015). Parents Perception of the Teaching of Sexual Education in Secondary Schools in Nigeria. International Journal of Innovative Science, Engineering & Technology, 2(1), 89–99. https://ijiset.com/vol2/v2s1/IJISET_V2_I1_13.pdf

Falihah, Fatmawati, E., & Istiqomah, A. N. (2018). Persepsi Orang Tua Dalam Pendidikan Seks Pada Anak Usia Dini. Jurnal Kesehatan Madani Medika, 9(2), 45–50. https://jurnalmadanimedika.ac.id/index.php/JMM/article/view/17

Goldfarb, E. S., & Lieberman, L. D. (2021). Three decades of research: The case for comprehensive sex education. Journal of Adolescent Health, 68(1), 13–27. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.07.036

Hapsari, M. I. (2012). Penerapan pendidikan seks di PAUD (kelompok bermain dan taman kanak-kanak) sebagai upaya pencegahan dan penanganan perilaku seksual yang bermasalah pada anak. Prosiding Seminar Fakultas Psikologi UMP, 1(1). http://etheses.uin-malang.ac.id/32406/1/17160005.pdf

Hety, D. S. (2017). Pengetahuan Orang Tua Tentang Pendidikan Seks Dini Pada Anak Usia Pra Sekolah (3-6 Tahun) Di Tk Tunas Jayabangsal Mojokerto. Hospital Majapahit (Jurnal Ilmiah Kesehatan Politeknik Kesehatan Majapahit Mojokerto), 9(2). http://ejournal.stikesmajapahit.ac.id/index.php/HM/article/view/zenodo.3514532

Izzati, L., & Yulsyofriend, Y. (2020). Pengaruh metode bercerita dengan boneka tangan terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472–481. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/486

Jatmikowati, T. E., Angin, R., & Ernawati, E. (2015). Model dan materi pendidikan seks anak usia dini perspektif gender untuk menghindarkan sexual abuse. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 34(3). https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.7407

Justicia, R. (2016). Program Underwear Rulesuntuk Mencegah Kekerasan Seksual Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Usia Dini (JPUD), 9(2). https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpud/article/view/3502

Justicia, R. (2017). Pandangan Orang Tua Terkait Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 1(2), 28–37. https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i2.121

Kane, A., & Morrongiello, B. A. (2019). Parent-Child Disagreements about Safety during Preadolescence. Journal of Pediatric Psychology, 44(10), 1184–1195. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsz056

Komnas Perempuan. (2020). Kekerasan meningkat: Kebijakan penghapusan kekerasan seksual untuk membangun ruang aman bagi perempuan dan anak perempuan. Catahu: Catatan Tahunan Tentang Kekerasan Terhadap Perempuan, 1–109. https://komnasperempuan.go.id/catatan-tahunan-detail/catahu-2020-kekerasan-terhadap-perempuan-meningkat-kebijakan-penghapusan-kekerasan-seksual-menciptakan-ruang-aman-bagi-perempuan-dan-anak-perempuan-catatan-kekerasan-terhadap-perempuan-tahun-2019

Kustiawan, U. (2016). Pengembangan media pembelajaran anak usia dini. Penerbit Gunung Samudera. Grup Penerbit PT Book Mart Indonesia.

Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–34. https://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/Anida/article/view/310

Maina, B. W., Ushie, B. A., & Kabiru, C. W. (2020). Parent-child sexual and reproductive health communication among very young adolescents in Korogocho informal settlement in Nairobi, Kenya. Reproductive Health, 17(1), 79. https://doi.org/10.1186/s12978-020-00938-3

Marliani, R. (2019). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja. Pustaka Setia

Maslihah, S. (2013). Play therapy dalam identifikasi kasus kekerasan seksual terhadap anak. Jurnal Penelitian Psikologi, 4(1). https://jurnal.iicet.org/index.php/schoulid/article/view/402

Medistiara, Y. (2022). KPAI Catat Kasus Kekerasan Seksual di 2021 Turun, Ini Penyebabnya. https://news.detik.com/berita/d-5912314/kpai-catat-kasus-kekerasan-seksual-di-2021-turun-ini-penyebabnya?

Mukti, A. (2016). Pendidikan Seks Untuk Anak Usia Dini Perspektif Islam. Jurnal Harkat: Media Komunikasi Gender, 12(2). https://doi.org/10.15408/harkat.v12i2.7562

Mulyani, S. A. (2013). Penggunaan Boneka Sebagai Media Simulasi Kreatif di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 1(2), 20–25. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v1i2.1797

Mursid, B. (2015). Pengembangan pembelajaran PAUD. PT Remaja Rosdakarya.

Nadeem, A., Cheema, M. K., & Zameer, S. (2021). Perceptions of Muslim parents and teachers towards sex education in Pakistan. Sex Education, 21(1), 106–118. https://doi.org/10.1080/14681811.2020.1753032

Nasirun, M., Yulidesni, Y., & Daryati, M. E. (2020). Peningkatan Keterampilan Mengajar Mahasiswa pada Anak Usia Dini melalui Metode Drill. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 441–451. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.506

Oktarina, A., & Suryadilaga, M. A. (2020). Pendidikan Seks Usia Dini Dalam kajian Hadis. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 6(2), 363–386. https://doi.org/10.21043/riwayah.v6i2.7615

Presiden Republik Indonesia. (2009). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2009 tentang Lalu Lintas dan Angkutan Jalan.

Sa’dun Akbar, M. P. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.

Safitri, D. G. L., & Mahmudah, S. (2015). Persepsi Guru Taman Kanak-kanak Terhadap Pendidikan Seksual Anak Usia Dini. PAUD Teratai, 4(2). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/11646

Sidze, E. M., Elungata’a, P., Maina, B. W., & Mutua, M. M. (2015). Does the Quality of Parent–Child Connectedness Matter for Adolescents’ Sexual Behaviors in Nairobi Informal Settlements? Archives of Sexual Behavior, 44(3), 631–638. https://doi.org/10.1007/s10508-014-0402-3

Soon, C. N., Kaida, A., Nkala, B., Dietrich, J., Cescon, A., Gray, G., & Miller, C. L. (2014). SAHARA-J: Journal of Social Aspects of HIV/AIDS Adolescent experiences of HIV and sexual health communication with parents and caregivers in Soweto, South Africa Adolescent experiences of HIV and sexual health communication with parents and caregivers in Soweto, South Africa. https://doi.org/10.1080/17290376.2014.902769

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103–114. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i2.113

Taja, N., Inten, D. N., & Hakim, A. (2019). Upaya Meningkatkan Keterampilan Mengajar Baca Tulis Al-Quran bagi Guru. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 68–81. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.135

Tampubolon, G. N., Nurani, Y., & Meilani, S. M. (2019). Pengembangan Buku Pendidikan Seksual Anak Usia 1-3 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 527–536. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.243

Usep Kustiawan; Wuri Astuti; Munaisra Tri Tirtaningsih. (2020). Pengembangan Media Belajar Model-Model Boneka Dari Flanel Berdasarkan Tema Kegiatan untuk Pembelajaran Anak usia Dini. 137–144. https://doi.org/10.17977/um039v5i22020p137

Vanwesenbeeck, I., Westeneng, J., de Boer, T., Reinders, J., & van Zorge, R. (2016). Lessons learned from a decade implementing Comprehensive Sexuality Education in resource poor settings: The World Starts With Me, Sex Education. 16(5), 471–486. https://doi.org/10.1080/14681811.2015.1111203

Women, U. N., & UNICEF. (2018). International technical guidance on sexuality education: an evidence-informed approach. UNESCO Publishing.

Zhina, C., & Dingchu, W. (2013). A review of sex education for preschool children in mainland China from 1992 to 2012. International Review of Social Sciences and Humanities, 5(2), 12–18.

Downloads

Additional Files

Published

12-03-2023

How to Cite

Adyani, K., Hudaya, I., & Aisyaroh, N. (2023). "Lalu Lintas Pakaianku": Learning Media for Sex Education for Early Childhood. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1518–1532. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.3163

Issue

Section

Articles