Learning Model During Post Covid-19 Pandemic to Improve Early Childhood Language Development

Author


Wantini Wantini(1Mail), Suyatno Suyatno(2), Siti Muthia Dinni(3), Desfa Yusmaliana(4),
Pendidikan Agama Islam, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia(1)
Manajemen Pendidikan, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia(2)
Psikologi, Universitas Ahmad Dahlan, Indonesia(3)
Pendidikan Agama Islam, Universitas Muhammadiyah Bangka Belitung, Indonesia(4)

Mail Corresponding Author
Article Analytic
 PDF Full Text   [File Size: 316KB]

Published : 2022-10-11

Article can trace at:


Article Metrics

Abstract Views: 391 times PDF Downloaded: 186 times

Abstract


Bold learning during Covid-19 causes a decrease in the quality of linguistic abilities in children because teachers cannot convey material contextually. This study aimed to analyze learning models that can be used to develop post-pandemic early childhood language skills or through face-to-face learning. This type of research is qualitative research, in which the study is carried out to understand events regarding what happened to a research subject. This phenomenological research approach seeks to let reality naturally in the research place at Nyai Ahmad Dahlan Kindergarten, Yogyakarta. The study results indicate a learning model to develop early childhood language by departing from changes in early childhood behavior in learning. Behavioral changes that lead to learning with an activity-based learning approach and multi-media-multi-method are the solutions offered in this study to improve children's language development. It contributes to the knowledge of the learning model in the post-Covid-19 pandemic toward early childhood language development.


Keywords


early childhood language development; learning model post-covid-19 pandemic; early childhood

References


Alfiana, R., & Kuntarto, E. (2020). Perkembangan bahasa pada anak usia dini." (2020). Repository Unja.

Amalia, E. R., Rahmawati, A., & Farida, S. (2019). Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dengan Metode Bercerita. 2. https://doi.org/10.31219/osf.io/kr5fw

Aulia, B. N. R., & Budiningsih, A. (2021). Tingkat Pemahaman Guru Taman Kanak-kanak di Lombok dalam Stimulasi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2264. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1082

Bangsawan, I., Eriani, E., & Devianti, R. (2021). Kegiatan Bercerita Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Usia Dini. Smart Kids Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(1), 38. https://doi.org/10.30631/smartkids.v3i1.71

Bastian, A., Reswita, & Putri, A. A. (2022). Analisis Kesiapan Pelaksanaan Pembelajaran Tatap Muka di lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5541–5548. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3198

Dariyatun. (2019). Model Pembelajaran Bermain Kartu Kosakata Guna Meningkatkan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia di Kelompok Bermain. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 52–64. https://doi.org/10.20961/jpi.v5i1.46294

Darmayanti, E., Pamungkas, J., & Indrawati. (2022). Penerapan Metode Bernyanyi Berbasis Pengembangan Diri Anak pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5495–5505. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2992

Dewi, Y. A. S. (2019). Peningkatan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Membaca Pada Permainan Kartu Kata. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, 5(2), 208–216. https://jurnal.stitnualhikmah.ac.id/index.php/seling/article/view/452

Diswantika, N. (2022). Efektifitas Internalisasi Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 3817–3824. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2389

Djamarah, Syaiful Bahri Aswan, Z. (2006). Strategi Belajar Mengajar. PT. Rineka Cipta.

Fadlillah, M., Filasofa, L. M. K., & Fauziyah, S. (2014). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini. Kencana.

Farihah, N. (2018). Penerapan Pembelajaran Sentra Bahan Alam/Sains terhadap Perkembangan Kreativitas Anak Kelompok B di RA Salafiyah Syafi’iyah Klinterejo Sooko Mojokerto. IJECIE: Al-Hikmah, 2(1). http://journal.iaialhikmahtuban.ac.id/index.php/ijecie/article/view/24

Farikha, L., Karim, M. B., & Fajar, Y. W. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Sentra Peran Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Islam Al-Khalifa Solerejo Mojowarno Jombang. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 5(1), 45–55. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v5i1.3849

Fauziddin, M. (2017). Upaya Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun melalui Kegiatan Menceritakan Kembali Isi Cerita di Kelompok Bermain Aisyiyah Gobah Kecamatan Tambang. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 42–51. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.30

Gusti. (2021). Pakar Linguistik UGM Soroti Penurunan Kemampuan Bahasa Siswa Selama Pandemi. Universitas Gajah Mada.

Hakim, L. (2012). Internalisasi Nilai-Nilai Agama Islam Dalam pembentukan Sikap dan Perilaku Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Al Muttaqin Kota Tasikmalaya. Jurnal Pendidikan Agama Islam: Ta’lim, 1(10). http://jurnal.upi.edu/1071/view/1266

Halimah, Sahitumbi, M., & Nurlina. (2021). Penggunaan Alat Permainan Edukatif untuk Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak. Jurnal Ilmu Manajemen Sosial Humaniora(JIMSH), 3(2), 113–128. https://doi.org/10.51454/jimsh.v3i2.138

Kiromi, I. H. (2018). Pengaruh Metode Role Playing /Bermain PeranTerhadap Aspek Perkembangan Bahasa Pada Anak. Ta’lim : Jurnal Pendidikan, 4(1), 57–66. https://doi.org/10.36835/attalim.v4i1.54

Kurnia, D., Taufiq, M., & Silawati, E. (2015). Analisis Capaian Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Dalam Kegiatan Pembelajaran Dengan Metode Learning Based Resources. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 61–70. https://doi.org/10.17509/cd.v6i2.10520

Lailan, A. (2017). Model Pembelajaran Sentra Pendidikan Anak Usia Dini. An-Nahdhah: Jurnal Ilmiah Keagamaan Dan Kemasyarakatan, 10(2), 191–202. https://www.jurnal.staidarululumkandangan.ac.id/index.php/annahdhah/article/view/52

Latipah, E., Kistoro, H. C. A., & Putranta, H. (2020). The Effects of Positive Parenting toward Intolerance in Pre-School Children. International Journal of Early Childhood Special Education (INT-JECSE), 1(2), 137–146. https://doi.org/10.9756/INT-JECSE/V12I2.201065

Mariyana, R. (2004). Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran Berbasis Bimbingan Di Taman Kanak-Kanak (Studi Deskriptif Terhadap Guru Tk Di Kota Bandung). Materi Pendidikan Dan Pelatihan Kompetensi Profesional Guru Tk,

Moleong, L. J. (2018). Metodelogi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosda Karya.

Munar, A., Hibana, & Surahman, S. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Sentra Bahan Alam Untuk Meningkatkan Kreativitas Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 8(2), 1–9. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i2.10691

Muntomimah, S. (2014). Peningkatan Kemampuan Sains Melalui Sentra Bahan Alam. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 8(1), 73–80.

Nuraeni, N. (2014). Strategi Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini. J-PS (Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram), 2(2). https://doi.org/10.33394/j-ps.v2i2.1069

Prasetiawan, A. Y. (2019). Perkembangan golden age dalam perspektif Pendidikan Islam. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(1), 100–114. https://doi.org/10.24042/terampil.v6i1.3829

Rahmawati, I. Y., Nurlianharkah, R., Hasanudin, C., & Fadlillah, M. (2021). Aktualisasi Whole Language Sebagai Pendekatan Pembelajaran Bahasa Pada Anak Usia Dini. JPE (Jurnal Pendidikan Edutama), 8(2). https://doi.org/10.30734/jpe.v8i2.1797

Rif’ati, B. (2020). Contextual Learning Strategy in the Digital Era at Aisyiyah Fullday Elementary School, Klaten. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 4(2). https://doi.org/10.35723/ajie.v4i2.124

Roostin, E., & Swandhina, M. (2019). Pembelajaran Sains Untuk Anak Usia Dini Dengan Model Pembelajaran Sentra Bahan Alam. TEKNODIKA: Jurnal Penelitian Teknologi Pendidikan, 17(2). https://doi.org/10.20961/teknodika.v17i2.34996

Saputra, M. A. (2014). Penanaman Nilai-Nilai Agama Pada Anak Usia Dini Di R.A. Ddi Addariyah Kota Palopo. Jurnal “Al-Qalam, 20(2). https://doi.org/10.31969/alq.v20i2.190

Sari, E. R. I., Garianto, & Tisnawati, N. (2022). Upaya Guru Dalam Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Pembelajaran Daring Dimasa Pandemi Covid-19. Thufulah, 1(1), 33–41. https://scholar.ummetro.ac.id/index.php/thufulah/article/view/1893

Saripudin, A. (2018). Strategi Edutainment Dalam Pembelajaran Di PAUD (Studi Kasus Pada TK di Kota Cirebon). AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1), 129–149. https://doi.org/10.24235/awlady.v4i1.2637

Setiantono, T. (2012). Penggunaan Metode Bercerita Bagi Anak Usia Dini di PAUD Smart Little Cilame Indah Bandung. Jurnal Empowerment, 1(2), 18–23. http://e-journal.stkipsiliwangi.ac.id/index.php/empowerment/article/view/611

Sihombing, L. R., Fithri, R., & Wijayanta, N. (2021). Analisis Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini Di Masa Pandemi Covid 19. Talenta Journal Journal Of Early Childhood Education, 2(12), 15–23. http://ejournal.stkipaisyiyahriau.ac.id/index.php/talenta/article/view/268

Suci, R. P., Suhermin, S., & Triyonowati, T. (2017). Peningkatan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Penyediaan Sarana Penunjang Proses Pembelajaran Pada Pos Paud Di Kelurahan Merjosari Malang. JIP: Jurnal Inspirasi Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.21067/jip.v7i1.1555

Sufa, F. F., & Haris, I. (2016). Peningkatan Kedisiplinan Anak Usia Dini sebagai Internalisasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Bercerita di Pos PAUD Permata Hati Kadipiro Surakarta. Jurnal Pendidikan “ Jurdikjardasemen,” 1(2), 8. https://ejurnal.unisri.ac.id/index.php/JDKS/article/view/1482

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan, Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sujiono, N. Y. (2004). Metode Pengembangan Kognitif. Universitas Terbuka.

Suryani, D. (2020). Pembelajaran Berbasis Sentra Seni: Inti Pengembangan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini Usia 5-6tahun. Jurnal Mikraf: Jurnal Pendidikan, 1(1), 14–25. https://doi.org/10.24903/jw.v5i1.427

Suyadi. (2010). Psikologi Belajar PAUD. Pedagogia: Pustaka Insan Madan

Syahrul, S., & Nurhafizah, N. (2022). Analisis Pola Asuh Demokratis terhadap Perkembangan Sosial dan Emosional Anak di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5506–5518. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.1717

Trenggonowati, D. L., & Kulsum. (2018). Analisis Faktor Optimalisasi Golden Age Anak Usia Dini Studi Kasus Di Kota Cilegon. Journal Industrial Servicess, 4(1), 48. https://doi.org/10.36055/jiss.v4i1.4088

Tumin, T., & Hartati, J. (2021). The Correlation of Parents’ Social Support with Student Achievement in Aqidah Akhlak Subjects. Al-Hayat: Journal of Islamic Education, 5(2). https://doi.org/10.35723/ajie.v5i2.199

Watini, S. (2022). Problematika Pembelajaran Daring berbasis Teknologi Informasi pada PAUD di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5564–5574. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3161

Winarsieh, W., & Khotimah, N. (2014). Peningkatan Kemampuan Berhitung 1-10 Dengan Bermain Kereta Angka Melalui Model Pembelajaran Area Pada Kelompok B TK Riverside Di Surabaya. PAUD Teratai, 3(3). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/article/view/8451


Refbacks

  • There are currently no refbacks.