Language Acquisition for Early Childhood

Yulia Eka Salnita(1), Atmazaki Atmazaki(2), Abdurrahman Abdurrahman(3),
(1) Universitas Negeri Padang, Indonesia
(2) Universitas Negeri Padang
(3) Universitas Negeri Padang

Corresponding Author
Copyright (c) 2019 Yulia Eka Salnita, Atmazaki Atmazaki, Abdurrahman Abdurrahman

DOI : https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.156

Full Text:    Language : id
Submitted : 2019-01-31
Published : 2019-02-05

Abstract


This study aims to describe the language acquisition of children aged 3 years. Language acquisition for children aged 3 years is studied at the level of phonology, syntax, and semantics. The data in this study is the speech of children after 3 years. This study uses a qualitative descriptive design. The data analysis phase in this study there are three, namely reduction, presentation, and conclusion. The results of this study indicate that at the phonological level, the research subjects have not been able to test phonemes /r/ and /s/ correctly. At the syntactic level, the subject of research has been able to test four types of sentences, namely declarative, imperative, interrogative, and exclamation sentences. Words that are controlled by children are words that are close to the child's environment. At the semantic level, all utterances of children contain denotative meaning


Keywords


language acquisition; 3 years; phonology; syntax; semantics

References


Alwi. (2003). Tata bahasa baku bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Arsanti Meilan. (2014). Pemerolehan bahasa pada anak (kajian psikolinguistik). Jurnal PBSI, 3(2).

Chaer. (2007). Linguistik umum. Jakarta: Rineka Cipta.

Dardjowidjojo. (2000). Echa: kisah pemerolehan bahasa anak Indonesia. Jakarta: Grasindo.

Fauziddin. (2018). Useful of clap hand games for optimalize cognitive aspects in early childhood. Jurnal Obsesi, 2(2).

Manaf. (2010). Sintaksis: teori dan terapannya dalam bahasa Indonesia. Padang: Sukabina Press.

Manurung, R. (2014). Pemerolehan bahasa pada anak usia 4-5 tahun dengan stimulasi games edukasi. Ranah, 3(1).

Mayasari. (2018). Publikasi bentuk fungsi dan kategori sintaksis tuturan masyarakat Manduro sebagai pendukung perkembangan bahasa anak usia dini. Jurnal Obsesi, 2(1).

Miles dan Huberman. (2014). Analisis data kualitatif: buku sumber tentang metode–metode baru (terjemahan Tjetjep Rohendi Rohidi). Jakarta: UI Press.

Mushaitir. (2016). Pemerolehan sintaksis (B1) bahasa Sasak pada anak usia 4-6 tahun di Lombok Timur melalui permainan tradisional. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(1).

Nazir. (2011). Metode penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Nurjamiaty. (2015). Pemerolehan bahasa anak usia tiga tahun berdasarkan tontonan kesukaannya ditinjau dari konstruksi semantik. Jurnal Edukasi Kultura, 2(2).

Nursalam & Nurhikmah. (2018). Representasi kalimat pada tuturan anak usia 3,6 tahun. RETORIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 11(2).

Pebriana. (2017). Analisis kemampuan berbahasa dan penanaman moral pada anak usia dini melalui metode mendongeng. Jurnal Obsesi, 1(2).

Rahardi. (2005). Pragmatik kesantunan imperatif bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Safitri, Y. (2017). Faktor-faktor yang berhubungan dengan perkembangan bahasa balita di UPTD kesehatan Baserah tahun 2016. Jurnal Obsesi, 1(1).

Tarmini. (2013). Sintaksis bahasa Indonesia. Bandar Lampung: Universitas Lampung Press.

Wulandari, D. I. (2018). Pemerolehan bahasa Indonesia anak usia 3-5 tahun di PAUD Lestari desa Blimbing kecamatan Paciran kabupaten Lamongan. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1).

Yogatama, A. (2011). Pemerolehan bahasa pada anak usia 3 tahun ditinjau dari sudut pandang morfosintaksis. LENSA, 1(1).

Yuniarsih. (2013). Pemerolehan kalimat bahasa Indonesia pada anak usia 3;0-4;0 tahun (studi kasus pada Muhamad Ahsan Hafiz). Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Seni, 1(2).


Article Metrics

 Abstract Views : 80 times
 PDF Full Text Downloaded : 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.